logo

Welcome to Wellspring

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Working Hours
Monday - Friday 09:00AM - 17:00PM
Saturday - Sunday CLOSED
From Our Gallery
Top

Calmeaza-te! …daca poti :)

Sasa Bodeanu - MindfulnessTm / Articole  / Calmeaza-te! …daca poti :)

Calmeaza-te! …daca poti :)

Cum activam reactia corpului de clamare? Reactia la stres, este un proces fiziologic natural, pe care nu-l putem elimina complet, oricat de calmi, puternici sau zen suntem. Este modul natural al coprului nostru, de a ne proteja de pericole si de a ne mentine in viata… chiar si cu riscul de a ne ucide 🙂

 

Asadar, odata declansata, reactia la stres, corpul nostru secreta anumiti homorni, precum adrenalina, noradrenalina si cortizol, ritmul cardiac creste, sangele este pompat catre muschii mari ai corpului, rimtul respirator creste, iar corpul nostru devine pregatit sa lupte sau sa fuga. “Proiectele pe termen lung”, cum ar fi homeostaza, digestia si sistemul imunitar, pica de pe lista de prioritati si asadar nu mai primesc resurse.

 

Si este perfect in regula sa se intample asa.

Dar reactia la stres apare si atunci cand luni dimineata, ne trezim la o coada interminabila la semafor si constientizam ca vom intarzia la serviciu. Reactia la stres se declanseaza din nou, cand dam ochii cu sefa care, se uita cu o privire taioasa in dreapta jos la monitor, acolo unde stii exact ca va vedea ora la care ai ajuns. Si in plus, reactia la stres se declanseaza atunci cand te pui la tine la birou si pe fundal incepe sa ruzele programul “Scenarii TV”, iar tu iti petreci minute in sir traind un scenariu pe care cel mai probabil lumina zilei nu-l va vedea vreodata.

 

Mark Twain spunea, “Am supravietuit unor lucruri teribile in aceasta viata, iar cateva din ele chiar s-au intamplat”.

 

Corpurile noastre sunt niste sisteme super inteligente. Drep urmare, exista un alt sistem, “built in”, care activeaza reactia de calmare.  Pe masura ce corpul si mintea noastra analizeaza potentialele pericole, se preiau informatii prin intermediul simturilor, centrii superiori ai creierului nostru vor mentine sau dezactiva reactia la stres.

 

Cu toate acestea, putem face acest lucrur si in mod deliberat si primul pas pentru aceasta este acela de a deveni constienti de ceea ce se petrece. A observa gandurile, emotiile si senzatiile fizice care sunt prezente in experienta momentului. (fie ele placute sau neplacute)

Pur si simplu a observa ca avem pumnii stransi, maxilarul incordat, umerii tensionati sau un stomac incordat, spre exemplu, fara a face vr-un mare efort, va rezulta intr-o relaxare sau macar o oarecare detensionare a acelei zone.

A observa situatia, este un prim pas spre a accepta si “a fi” cu acea experienta. A fi curiosi este un act radical si trebuie luat foarte in serios. Este o arta care ne deschide noi orizonturi si posibilitati de a fi. A fi curiosi de ceea ce se petrece in corpurile noastre, da o sansa centrilor superiori ai creierelor noastre sa “iasa din poveste” (ruminatii) si sa activeze reactia de calmare.

 

Un alt factor extrem de util, este acela de a focusa atentia pe un obiect, care in timp poate fi un centru de confort, stabilitate si siguranta pentru noi. Poate fi senzatia contactului cu podeaua, poate fi respiratia, poate fi o candela… Ideal este insa, sa fie ceva care este prezent si accesibil,  clipa de clipa.

 

Asa cum ne-am antrenat in timp, sa declansam reactia la stres, putem sa ne antrenam sa o si balansam. Cu cat vom activa mai des aceasta reactie de calmare, cu atat corpul nostru va fi mai familiar cu ceea ce are de facut, intr-o situatie similara. Cu cat reusim sa facem aceasta mai des, cu atat vom antrena noi canale neurale si noi moduri de comportament la nivelul cortexului si fiziologiei noastre.

 

De ce sa facem asta si sa nu asteptam pana corpul nostru o face in mod natural?

– Datorita faptului ca, reactia la stres nu apare doar atunci cand exista un pericol real, ci si cand ruminam si ne creem scenarii imaginare.

– Pentru ca, in timp, daca nu antrenam aceasta reactie de calmare, ajungem sa fim hipersensibili la reactia la stres (A.K.A – ne sare mustarul usor)

– Pentru ca ne dorim ca proiectele considerate “pe termen lung” ale corpului nostru, sa functioneze cat mai mult si mai bine

– Pentru ca un muschi care nu se relaxeaza, ajunge sa aibe crampe musculare si chiar blocaje (A.K.A – Stres cronic si Burnout)

 

Probabil mai sunt zeci, daca nu sute, de alte motive, care nu-mi vin acum in minte. Feel free sa mai completati si voi din ele, daca va vine vreunul in minte

 

Bless

Share
Sasa Bodeanu
Sasa Bodeanu

No Comments

Post a Comment