Prin Mindfulness la locul de munca, practicile contemplative au gasit intrarea in diverse domenii si institutii, pentru motive foarte bine intemeiate. Institutii precum Parlamentul Britanic, NHS, Comisia Europeana, ONU sau Armata USA, dar si companii incepand de la AOL, Google, Intel, Apple, PricewaterhouseCoopers, SAP, Nike, GM si multe alte, au implementat programe in diverse forme, pentru angajatii lor.

De ce?

De ce ar alege o asemenea institutie sau companie sa investeasca sume considerabile, sa aloce timp pentru training, din timpul platit al angajatilor si nu in ultimul rand, de ce aleg liderii acestor companii sa parcurga aceste programe, inaintea tuturor?

 

Faptul ca azi putem aborda aceste practici in afara sferei ezoterice, intr-un mod pragmatic, stiintific si secular, a facilitat raspandirea programelor de mindfulness, atat in mediul clinic, cat si in educatie si business.

Desi initial programe precum MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) sau MBCT (Mindfulness Based Congitive Therapy) au intrat sub lupa cercetatorilor si a sistemului clinic pentru dureri cronice si reducerea stresului, s-a constat ulterior ca aplicabilitatea programelor de Mindfulness este una mult mai vasta.

Dintre numeroase beneficii pe care companiile le-au cuantificat si observat pe parcursul ultimilor 20 de ani, sunt urmatoarele:

 

  • Productivitate
  • Creativitate
  • Rezilienta
  • Atentie si memorie imbunatatita
  • Reducerea impactului negativ al stresului
  • Starea de bine a angajatilor
  • Cooperare mai buna in echipa
  • Reducerea absenteismului cu pana la 41%
  • Costuri reduse in cheltuieli medicale
  • Relatii interpersonale imbunatatite
  • Fidelizarea angajatilor
  • Incluziunea in colectiv a celor mai retrasi

Marile companii, dar si cele mai importante institutii, au inteles aplicabilitatea si eficienta acestor tehnici, motiv pentru care au programe temporare si/sau permanente pentru angajatii lor. 

Decizia de a introduce aceste programe n-a fost una emotionala, ci una rationala, bazata pe eficienta, profitabilitate, performante si valorzarea angajatilor.

Ani de zile de cercetari si statistici, confirma faptul ca aducand Mindfulness, la locul de munca, atat calitatea vietii angajatilor, cat si calitatea muncii lor, au cresteri considerabile.

In urma unor formari la OMC (Oxford Center for Mindfulness), am avut oportunitatea de a vedea sisteme care functioneaza de peste 10 ani deja, prin care diverse companii au ales sa integreze Mindfulness la locul de munca.

De la General Electric UK, un conglomerat cu peste 60.000 de angajati, la firme de IT cu 5 – 10.000 de angajati, la programe in Scoli si in NHS (Casa Nationala de Sanatate UK), toate studiile de caz prezentate au aratat faptul ca este esentiala adaptarea programului si a modului de implementare, in functie de nevoile companiei si a angajatilor.

 

Concluzie general valabila a fost faptul ca sunt 2 abordari eficiente si recomandabile, indiferent de context:

Implementare la nivel global (Grass roots movement) SAU De la Leadership la angajat (Top – down implementation)

 

1) Grass roots movement – Implementare la nivel global

Aceasta se refera la creearea unei mase critice de oameni care sa practice, sa se sustina si sa se incurajeze, asa incat si cei care au dificultati in a practica sau a integra aspectele benefice ale acestor practici, sa fie ajutati de colectiv.

 

2) De la Leadership la angajat

Asa cum a fost cazul General Electric Engineering, s-a abordat o implementare treptata, incepand de la nivelele inalte de conducere si treptat ajungand la intreg managementul. Din aceasta etapa, intr-o noua perspectiva, intreaga conducere a companiei a putut sa imprime o altfel de abordare si atitudine fata de angajati, munca si calitatea relatiilor interpersonale. Etapa finala a implementarii a fost aceea de a invita toti angajatii sa parcurga un program online, de 6 saptamani, la finele caruia cu totii au primit abonamente gratuite la 2 aplicatii de meditatie ca beneficiu suplimentar, din partea companiei.

Este de precizat ca aceste 2 tehnici functioneaza foarte bine, in conditiile in care angajatii care participa la un curs, sunt pe aceeasi nivel in structura insitutiei sau a companiei in care se afla. De asemenea, rezultatele sunt si mai eficiente, atunci cand participantii asigura o mica parte din costul trainingului, iar companie sustine restul.

 

Fiecare companie are particularitatile si subtilitatile sale specifice. Putem lucra impreuna pentru a creea un program croit special pe nevoile voastre.

Incepe chiar acum o conversatie, iar ulterior vom gasi impreuna solutii optime de a aduce Mindfulness in compania voastra.